Ofte stilte spørsmål

 

1. Hvordan kan jeg søke om lån hos AS Financiering?

Du kan søke om lån i det elektroniske søknadsskjemaet på vår nettside. Vi har kort behandlingstid, så du vil få svar på dagen. Dersom lånet blir innvilget, vil det utbetales direkte til selger etter at alle dokumenter er signert og godkjent. Søk om lån her
Obs! Lånesøkeren/-søkerne må være samme person(er) som kjøper av bilen.

2. Hva slags biler finansierer dere?

Vi finansierer alle bilmerker, inkl. elbiler og veteranbiler, og alle årsmodeller.

3. Hvor stor del av kjøpesummen kan jeg få finansiert hos AS Financiering?

Du kan låne inntil hele kjøpesummen hos AS Financiering.

4. Hva betyr “100 % finansiering”?

«100 % finansiering» betyr at du kan låne inntil hele kjøpesummen.

5. Hvor mye egenkapital må man ha for å søke om billån?

Det er ikke krav til egenkapital ved kjøp av bil, og du kan låne inntil hele kjøpesummen hos AS Financiering.

6. Hvor lang løpetid kan jeg få på lån hos dere?

Hos AS Financiering kan du få innvilget lån med løpetid inntil 120 mnd. (10 år). Vi anbefaler å tilpasse nedbetalingstiden i forhold til bilens alder/verdireduksjon.

7. Hva er et lånebevis?

Et lånebevis er en bekreftelse fra AS Financiering som viser hvor stor låneramme du har fått innvilget. Med et lånebevis kan du dokumentere overfor selger at du har finansieringen i orden. Når du har funnet det kjøretøyet du ønsker å kjøpe, kontakter du oss og vi sender deg lånedokumentene. Lånedokumentene kan signeres med BankID.

8. Hvordan får man billigste lån?

Renten blir lavere jo større andel av egenkapital du har. AS Financiering tilbyr tre forskjellige prisalternativer som avhenger av hvor mye egenkapital du betaler ved bilkjøpet: 0 – 19,99 %, 20 – 34,99 % og 35 % eller høyere. Vår lånekalkulator vil beregne dette automatisk for deg.

9. Kan jeg benytte lånet til en annen bil enn den jeg opprinnelig søkte om lån til?

Dersom du ønsker å søke om lån til en annen bil, ta kontakt med oss for endring av objekt.

10. Hva kan jeg som søker gjøre for å øke mine sjanser for å få lån?

Dersom du har hatt stabil inntekt de siste tre årene, vil din søknad bli behandlet på bakgrunn av dine ligningsopplysninger. Disse opplysningene innhenter vi fra vår leverandør av kredittopplysninger. Kredittopplysninger er ofte 1 – 1,5 år gamle, så dersom du har hatt økte inntekter i denne perioden, er det en stor fordel om du sender med dokumentasjon på dette.

11. Tilbyr dere lån til personer med betalingsanmerkning?

Dersom du kan dokumentere at betalingsanmerkningene er fullt oppgjort, vil din lånesøknad bli vurdert av oss.

12. Jeg har funnet drømmebilen. Hvordan går jeg frem for å kjøpe bilen med lån fra AS Financiering?

Send inn din lånesøknad og vi vil hjelpe deg med å realisere bildrømmen.

13. Hva betyr forsikringsbegrepene «full kasko» og «delkasko»? Har dette noen betydning for mitt billån?

Kaskoforsikring dekker ansvarlig skade på både motpartens og ditt eget kjøretøy.  Delkasko er en rimeligere forsikring som i hovedsak dekker ansvarlig skade bare på motpartens kjøretøy. Vi kan tilby lån til kjøretøy med «full kasko» som gir svært gunstige rentebetingelser. Vi kan også tilby lån til kjøretøy med «delkasko», såkalt «kaskofritt billån».  Renten vil da være noe høyere, men dette kan være en svært gunstig løsning dersom «full kasko» blir uforholdsmessig dyrt i forhold til bilens verdi. «Kaskofritt billån» tilbys kun ved lånebeløp opp til kr 100.000.

14. Jeg har lån i en annen bank eller låneinstitusjon. Kan jeg flytte dette billånet til AS Financiering?

Nei. Lån med salgspant kan i utgangspunktet kun opprettes på kjøpstidspunktet.

15. Jeg ønsker å selge bilen min, men bilen har lavere verdi enn resterende billån. Hva gjør jeg?

Dersom du har høyere rest på billånet enn hva du kan få for bilen din, må du forsøke å fremskaffe mellomlegget slik at hele lånet kan innfris.  Dersom dette ikke er mulig, må du ta kontakt med en av våre saksbehandlere som vil forsøke å hjelpe deg med en løsning.

16. Jeg ønsker å selge min bil som er finansiert hos AS Financiering. Hvordan går jeg frem?

Ta kontakt med AS Financiering og få oppgitt restsaldo på lånet ditt.  Når du selger bilen, skal kjøperen betale denne restsaldoen direkte til oss. Dersom det er en overskytende salgssum i forhold til restsaldo, betaler kjøperen denne direkte til deg.  Dette gjør at både kjøperen og du er sikre på at vår salgspant i bilen blir løst inn.

17. Jeg ønsker å kjøpe et kjøretøy som har tinglyste heftelser. Hvordan går jeg frem for å være sikker på at disse blir slettet?

Ta kontakt med finansieringsselskapet som har pant i bilen og be om restbeløp på det aktuelle salgspantlånet. Det er viktig at dette beløpet betales direkte til finansieringsselskapet.
Obs! Dersom det er flere pant i kjøretøyet, må man avklare sletting av pant med hver enkelt panthaver.

18. Hvordan skal jeg overføre vognkortet i ny eiers navn?

I forbindelse med eierskifte skal salgsmelding fylles ut av tidligere og ny eier og sendes til Statens Vegvesen. Dette kan gjøres elektronisk eller på papir (vognkort del 2). Du må bestille forsikring på bilen, slik at ditt forsikringsselskap sender melding om dette til Statens Vegvesen. Deretter må omregistreringsavgiften betales før vognkort, i ny eiers navn, kan utstedes.

19. Hvordan signerer jeg lånedokumenter med BankID?

Det er like enkelt å signere et lånedokument med BankID som å betale en regning i nettbanken. Dersom det er to låntakere, må dere huske å legge inn begges mobilnummer i lånesøknaden. Husk også at ved signering med BankID må hovedsøker signere først og deretter medsøkeren.

Når du signerer lånedokumenter med BankID, unngår du unødvendig tap av tid ved postgang. Pengene vil dermed være raskere klare for utbetaling. Din elektroniske sikkerhet vil bli fullt ut ivaretatt.

Slik fungerer BankID:

  1. AS Financiering sender deg en link på e-post
  2. Klikk på linken
  3. Signer med BankID-kode og så personlig passord
  4. Et engangspassord blir nå sendt til din mobil. Fyll dette inn
  5. Lånedokumentene vil nå være tilgjengelige for gjennomlesning
  6. Signer med BankID:
    1. Lånedokument
    2. Salgspant
  7. Du kan nå laste opp de øvrige dokumentene som er en forutsetning for utbetaling av lånet:
    1. Vognkort
    2. Panteattest fra forsikringsselskapet
    3. Kjøpekontrakt
  8. Kvittering kommer opp

Problemer med signering?

Hvis signering med BankID ikke fungerer, kan du prøve en annen nettleser. Dersom du f.eks. bruker Internet Explorer, kan du prøve enten Google Chrome eller Mozilla Firefox.

20. Hva skjer etter at jeg har signert?

Etter at lånedokumentene er signert må du laste opp kopi av kjøpekontrakt, nytt vognkort og panteattest fra forsikringsselskapet.

21. Hvordan sender jeg inn resten av dokumentene?

Først må du skanne dokumentene som pdf-filer eller bildefiler. Vi aksepterer filtypene pdf, png, jpg, gif eller tiff. Klikk på last opp og søk opp den aktuelle filen fra datamaskinen din. Hver enkelt fil kan ikke være større enn 5MB eller 5120 KB.

22. Hva gjør jeg hvis selger ikke vil omregistrere bilen?

Sørg for å signere alle lånedokumentene elektronisk. Last deretter opp kopi av kjøpekontrakt og panteattest fra forsikringsselskapet. Når dette er utført, kan selger kontakte oss og få bekreftet at lånebeløpet utbetales straks bilen er omregistrert.

23. Når kan jeg hente bilen?

Vi sender deg en e-post når vi har utbetalt lånebeløpet til selger. Da kan du avtale tid og sted med selger om overlevering av bilen.

24. Må bilen og forsikringen stå på meg som er låntaker?

Ja, forsikringstaker og låntaker må være samme person.

25. Hva om det er lån eller andre heftelser på bilen?

Dersom det er lån eller andre heftelser på bilen fra tidligere, må selger sørge for å innhente opplysninger om innløsningssum. Dersom de totale heftelsene er høyere enn det nye lånebeløpet hos oss, må denne andelen innbetales til panthaver før vi utbetaler.

26. Jeg ønsker fast trekk fra kontoen min. Hvordan gjør jeg det?

Du vil motta første faktura per post og denne må betales manuelt. Deretter kan du etablere e-faktura eller avtalegiro i egen nettbank. Bruk KID-nr. som referanse ved etablering. Ved bruk av e-faktura eller avtalegiro påløper det termingebyr på kr 70. Dersom du heller ønsker å motta papirfaktura, påløper et månedlig termingebyr på kr 95.

27. Kan jeg nedbetale/innfri lånet raskere?

Ja, du kan når som helst delbetale eller innfri hele lånet kostnadsfritt.